1 ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ Fidesz-Magyar Polgári Párt Képviselőcsoportja I/3923.. Interpelláció! Dr. Gál Zoltán úr az Országgyűlés elnöke részére Helyben Tisztelt Elnök Úr ! A Házszabály 90. §-a alapján "A Munkáskörút Rózsavölgyi szakaszának megalomán terve" címmel interpellációt kívánok benyújtani Baja Ferenc környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterhez. Tisztelt Miniszter Úr ! Interpellációm tárgya az elfogadás előtt álló fővárosi Általános Rendezési Tervben szereplő ún. Körvasút sor (népszerű nevén Munkáskörút mentén kialakítandó 32 km-es hosszúságú körgyűrű XXII. kerületi, Rózsavölgyi szakaszával kapcsolatos. Nem kívánok tehát foglalkozni azzal, hogy a budapesti úthálózat fejlesztését szolgálja-e és mennyiben ha a sok félbemaradt illetve félresikerült budapesti útépítést újabb nagyívű kísérlet követi. A Munkáskörút terve nyilvánvalóan csak kisebb részben útvonalfejlesztés kérdése sokkal inkább városfejlesztési vonatkozásai vannak. Nevezetesen lerobbant, egykori iparvidékeket lehetne fejleszteni és bekapcsolni a város vérkeringésébe, s ezzel létrejöhetnének nagyarányú ingatlanpiaci és befektetési lehetőségek. A nagyívű tervekkel, a profitot ígérő telekügyletek feltételeinek megteremtésével mindaddig nincs semmi gond, amíg ezen érdekek lobbistái tekintettel vannak alapvető lakossági és természetvédelmi érdekekre. Sajnos a jelek szerint nem ez a helyzet. A XXII. kerületi Budafok-Tétény Önkormányzat, a helyi érdekvédelmet ellátó Rózsavölgyi Egyesület a Munkáskörút által érintett kerületek fóruma és számos más egyesület egyként tiltakozik a Munkáskörút Rózsavölgyi nyomvonala ellen. Természetesen alternatív nyomvonalak megjelölésével. Az Albertfalvánál építendő új Duna-híd ugyanis sokféleként ráköthető a fővonalra. A legkézenfekvőbb lehetőség a hatos út bevezető szakaszának a kétsávosítása lenne, ami összekapcsolná az új hidat az M0 körgyűrűvel. Ez a tiltakozás és az alternatív javaslatok azonban egyelőre nem találtak meghallgatásra. Ehelyett Demszky Gábor, főpolgármestertől levelet kapnak a helybeliek arról, hogy milyen előnyökkel járna Rózsavölgy ún. "feltárása". A tervek szerint Rózsavölgyön át egy kétszer kétsávos gyakorlatilag tranzitút épülne, hely hiányában kiiktatva a villamospályát és betonvályúba terelve a völgyben csörgedező patakot. A becslések szerint naponta 30-40 ezer jármű (gépkocsi, teherautó, kamion) haladna át az úton. A völgy domborzati adottságainál fogva a zaj és légszennyezettség az egészségügyi határértéket meghaladó mértékben növekedne meg. Az út megépítésével a jelenlegi kb. 62 decibeles hangszint mintegy 100 decibelre, az több mint 50%-kal nőne. A levegőszennyeződést az a tény is növelné, hogy a szűk völgy a budapesti szélirányra merőlegesen helyezkedik el, s így természetes átszellőzése igen lassú. Rózsavölgyet zöldövezeti jellegének köszönhetően Budapest egyik tüdejének is lehet tekinteni, amelynek megszűnése az egész város levegőszennyezettségét megnöveli. A tervezők úgy tűnik azzal sem számolnak, hogy a Rózsavölgyiek alá a közelmúltban ültettek be egy az egész völgyön végighúzódó 40 báros nagynyomású gázvezetéket, amelyet csak az előírások megkerülése miatt neveznek elosztóvezetéknek, holott valójában szállítóvezeték. Nem véletlen, hogy a lakosok érdekvédelmét ellátó Rózsavölgyi Egyesület megkeresésére a Magyar Bányászati Hivatal elnökhelyettese rögvest levélben nyilvánította ki, hogy "a vezeték biztonságát kedvezőtlenül érintheti a nyomvonalon végzett útépítés". Ez magyarul azt jelenti, hogy a megnövekvő vibrációs hatás nyomán a gázvezeték fölrobbanhat, ami a sűrűn lakott völgyben beláthatatlan katasztrófához vezethet. Nem csoda ha a Rózsavölgyiek úgy vélik, hogy őket még az ág is húzza. És akkor még nem beszéltünk arról a lakosságot közvetlenül érintő érdeksérelemről, hogy az elmúlt évtizedekben amellett hogy Rózsavölgy és Kamaraerdő közkedvelt kirándulóhely lett a budapestieknek, ebben az időszakban ezrek települtek ki a völgybe, értékes ingatlanokon házakat építettek maguknak, amelyek értékcsökkenése már az útépítés hírére érzékelhetően megkezdődött. A fentiek alapján megengedhető, hogy a Munkáskörút Rózsavölgyi szakaszának terve egy valódi munkásterv, amely az 50-es évek megalomán beruházásaira emlékeztet, éppen annyira elnagyolt, embertelen és természetellenes. Kérdezem a Miniszter Urat: Egyetért-e a Munkáskörút Rózsavölgyi kiépítésének tervével? Nem tartaná-e szükségesnek a Rózsavölgyet érintő környezeti forgalmi hatástanulmány elkészítését a BÁRT elfogadása előtt? Budapest, 1997. február 27. Tisztelettel: Németh Zsolt Fidesz-Magyar Polgári Párt Eleje Honlap